אחריות עמיל מכס לסיווג שבוצע לבקשת הלקוח והתברר כשגוי

אחד התפקידים העיקריים של עמיל המכס הוא לסווג את הטובין המיובאים בהתאם ל"פרט" הנכון בכללי תעריף המכס. לצורך ביצוע הסיווג מתבסס עמיל המכס על המידע שהוא מקבל מהיבואן, שהוא בעל המומחיות בטובין שאתם הוא מייבא ומשווק.

לעיתים מתבקש עמיל המכס על ידי היבואן לסווג את הטובין המיובאים בסיווג ספציפי. דרישה כזו יכולה להיתמך על ידי היבואן בראיה המראה כי בעבר היבואן הצליח לייבא לארץ טובין דומים באותו סיווג.

מקרה מעין זה נדון על ידי בית המשפט השלום בתל אביב בתביעה שהוגשה על ידי יבואן כנגד אגף המכס ועמיל המכס. היבואן המציא לעמיל המכס מכתב מעמיל מכס אחר שלפיו טובין דומים סווגו על ידו בסיווג הפטור ממכס. לאחר שעמיל המכס סיווג את הטובין באופן דומה, ואלו שוחררו ממכס, הוציא אגף המכס ליבואן חיוב על גירעון במכס. היבואן הגיש לבית המשפט תביעה נגד אגף המכס ותביעת רשלנות נגד עמיל המכס.

תביעת היבואן נגד אגף המכס נדחתה בנימוק כי הסיווג שביצע עמיל המכס היה שגוי ואילו הסיווג שביצע אגף המכס היה נכון.

תביעת היבואן נגד עמיל המכס נדחתה בנימוק כי עמיל המכס ביצע את הסיווג בהתבסס על המידע שקיבל מהיבואן, אשר בדיעבד התברר כשגוי. תביעת היבואן נדחתה למרות שנציג עמיל המכס אישר בעדותו כי לא קרא את כללי תעריף המכס וכי אילו היה קורא את הכללים קרוב לוודאי היה מסווג את הטובין בסיווג הנכון.

ת"א (שלום ת"א) 49944/03 פידן נ' אגף המכס (8.9.2005)